Donderdag 6 september

Kleingemünd-Künzelsau ca. 120 km gefietst

Pittig dagje…

Ik word vanmorgen om 05.16 uur wakker door een tsunami van verkeersherrie. Ik had mijn tent net zo goed in de middenberm van een snelweg op kunnen zetten. Camping Haide ligt langs de Neckar met aan weerszijden wegen. Om 05.36 uur heb ik het idee dat ik overvaren word door een vrachtschip en er komt ook nog even een Boeing 747 (of iets wat daar op lijkt) overvliegen. 05.45 uur begint mijn dagelijks ritueel van tanden poetsen, neus poederen, ontbijten plus inpakken en wegwezen. (07.00 uur)

Om 8.30 uur al 25 kilometer gefietst en even met mijn ouders gebeld.

Het is opnieuw een mooie route langs de Neckar veelal over onverharde paden. In de buurt van Eberbach krijg ik de eerste regenbui te verwerken. Het valt gelukkig mee, ik ben wel helemaal nat, maar dat was ik de laatste dagen ook, maar dan van transpiratie.

Ik hobbel mooi door en bij de Lidl kom ik Joop van Huizen tegen. Hij is op de fiets onderweg van Verona naar Alkmaar. We hebben in ieder geval twee dingen als overeenkomst. Hij is ook een beetje gek om zulke lange afstanden te fietsen en heeft net als ik behoorlijk last van zadelpijn. We zeggen het anders tegen elkaar, maar hier houd ik het netjes.

We praten nog wat met elkaar en vervolgen dan onze eigen weg. Hij heeft nog wel een tip voor mij. Het schijnt zo te zijn dat je van het drinken van chocolademelk sneller hersteld. Ik ga het proberen, maar houd er ook ernstig rekening mee dat ik fors in de maling genomen word.

De camping in Oedheim is dichtbij en ik kom daar aan om 14.00 uur en heb dan 74 kilometer gefietst. Denk even na en besluit door te rijden. Ergens straks in Italië heb ik in mijn planning twee bergetappes samengevoegd en dat lijkt mij toch niet zo’n goed idee. Ik ga nu de extra kilometers al rijden.

Ik moet dan nog zo’n 46 kilometer verder, maar denk dat dat wel gaat lukken.

Dat blijkt toch iets te optimistisch gedacht. Ik heb dus al last van mijn derrière, mijn voeten branden in mijn schoenen en na 15 kilometer kom ik de man met de hamer tegen. Mijn energieniveau is compleet weg en ik worstel naar de volgende plaats.

Een broodje kebab met patat biedt misschien uitkomst en bestel dat. Het smaakt mij eigenlijk niet en als de kok vlak voor mijn neus de motorkap van zijn auto open doet, met zijn blote handen in het motorcompartiment gaat staan rommelen en vervolgens weer naar de keuken loopt, heb ik genoeg gezien.

Tijd voor andere maatregelen. Ik doe mijn tweede wielerbroek ook aan, smeer mijn voeten in met Gehwol crème, bel aan bij iemand om mijn waterfles te laten vullen en zet mijn navigatie aan. Het ding geeft namelijk aan dat de resterende afstand steeds kleiner wordt en dat werkt bij mij motiverend.

Na zo’n 10 kilometer blijken deze maatregelen enigzins succesvol te zijn en ik voel mij iets beter.

Moet alleen nog de onweersbui die mij al een tijdje op de hielen zit, voor zien te blijven. Dat lukt dan weer niet. Drijfnat kom ik op de camping in Künzelsau aan.

De campingbeheerder is vriendelijk en laat toe dat ik vannacht onder de overkapping van het toiletgebouw mag bivakkeren. Prima! Ik zit en lig droog vannacht.

Als ik mijn spullen aan het uitpakken ben komt er een camperaar aan die mij voor morgenochtend een vers kop koffie aanbiedt. Helemaal toppie-joppie!

Gute Nacht Freunde.

4 antwoorden
    • john
      john zegt:

Klopt Wouter. Maar ik vind het prachtig hoor om dit te doen. Morgen krijg ik de zwaarste etappe van dit deel. Eens kijken hoe ik boven kom. groeten

1. Piet
    Piet zegt:

HeyJohn, de globetrotter met al zijn lasten en lusten, je teksten zijn vermakelijk en roepen bij mij een goed gevoel op. Het weer heb je zelf niet in de hand, je zult nog wel eens een nat pak oplopen maar met de juiste sneldrogende fietskleding hoeft dat geen probleem te zijn. Natte schoenen is echter een ander verhaal. Voeding is essentieel. Groet Piet

• john
      john zegt:

Hoi Piet, dat is fijn om te lezen! Het klopt wat jij schrijft over die natte schoenen en kleding. Jij hebt zelf daar ook meer dan voldoende ervaring mee. ik heb vandaag mijn waterdichte schoenhoezen gebruikt. De regen viel vandaag overigens 100% mee. Ben nu net in Ellwangen op de camping aangekomen (14.30 uur) Groeten en leuk dat je reageert